Glijbaan en kaneelbullar




Als eerste, Mam gefeliciteerd met je verjaardag!! We nemen er een borrel op dalijk en we hopen dat je veel plezier zult hebben van je vest!
Vandaag lag er een klein beetje meer sneeuw en wederom een heerlijk zonnetje erbij! Zalig om dan buiten te zijn. Achter ons huis ligt een groot natuurgebied, Rya åsar. We zijn naar de Björbostugan gereden en waren van plan daar te gaan wandelen. Daar aangekomen blijkt er een echte springschans te staan! De kinderen vonden er een oud bodyboard en Tom ging als echte durfal als eerste op het bodyboard en gleed het laatste stuk van de schanshelling af...het board was na 1 meter al vooruit geschoten en Tom ging verder naar beneden met een flinke vaart op zn kont....Enorm lachen dus! Ook de meiden hebben allebei gegleden van het onderste stuk.
Gisteren ben ik bij Maya geweest en heeft ze me geleerd om de echte zweedse kaneelbullar te bakken. Heerlijk! Zal het binnenkort op NL-bezoek uitproberen!
Gisterenmiddag toen ik boodschappen wilde gaan doen, zag ik de oude buurtjes weer schuiven. Ze wilden de bus naar hun appartement pakken. In mn steenkolen Zweeds heb ik ze aangeboden naar huis te brengen met de auto. Dat vonden ze wel leuk. Uiteraard moest ik daar ook binnenkomen en de buurman pakte meteen een grote luchtfoto van de muur waar ons huis opstaat! Dit was een foto uit ongeveer 1970 en het huis was toen geel! Het blijkt pas in de 80-er jaren de blauwe kleur te hebben gekregen. Ook vertelden de buren dat alle huizen die hier bij elkaar staan eigendom zijn geweest van een fabrikant, Sigge Williamsson. Hij verhuurde de huizen aan zijn werknemers. Ook de vader van de buurman heeft in dit huis gewoond, op de benedenverdieping. Op de bovenverdieping woonde een ander gezin. Het was echt heel erg leuk dit allemaal te horen en te zien. Ik ga ook nog proberen of die foto misschien in te scannen is....wordt vervolgd!
Verder staan er ook weer nieuwe beelden bij "fotoos" van het bakken en de wandeling van vandaag.