Jag talar lite svenska....


Het leven van een studerende huisvrouw gaat niet over rozen...Was ik altijd al druk met van alles en nogwat, nu is het nog drukker. 5 dagen in de week van 08.10-11.30 in de schoolbanken. En dat is vermoeiend kan ik je vertellen! Maar wel heel erg leuk!

Ik verbaas me erover hoe snel het gaat met het aanleren van de Zweedse taal. Anderhalve week zitten we pas in het klasje en er wordt veel opgepikt. Het is een heel gevarieerde klas zoals ik al eerder schreef en de verschillen worden nu al groot. Mensen komen niet opdagen of zijn ziek en vinden het dan vreemd dat ze iets gemist hebben.. Er zitten dr 2 bij die na 11.30 helemaal niet meer nadenken over de zweedse taal en ook geen huiswerk maken. Tis niet veel dat huiswerk, maar wel belangrijk genoeg om daar aandacht aan te besteden. In les 1 begonnen we met het alfabet en die 2 komen nog steeds niet verder als de C. Nu wordt de basis gelegd en veel aandacht gegeven aan de uitspraak. Ik heb wel de mazzel dat het zweeds echt gelinkt is aan het nederlands zodat het snel gaat.

Met de kinderen gaat het ook heel erg goed op school en het leuke is is dat we nu uit school even kunnen gaan zitten en samen iets kunnen lezen of praten. We leren nu van elkaar!

Inmiddels nemen de plannen om in de week voor pasen naar NL te komen steeds vastere vormen aan, precieze data weten we nog niet. Ook weten we nog niet of we gaan vliegen of het schip meenemen. ( ligt aan de hoeveelheid alcohol denk ik die we in willen slaan op de terugweg). Nee zonder dollen, we willen kort van te voren kijken of Ryanair nog een leuke aanbieding heeft.

Afgelopen weekend waren Nienke en Gerda hier, 2 oud-collega's. Lachen, gieren, brullen uiteraard! Dames, dat doen we zeker nog een keer hoor!

A.s. maandag komt ons mam weer voor een dag of 10, we verheugen ons er weer op! Ze is nu de gehaktballen al aan het braden en invriezen voor ons pap.

Ik ga stoppen, nog ff iets aan mn huiswerk doen......morgen een toets!

Oja, er wordt vanavond weer sneeuw verwacht, ben benieuwd....de foto overigens hebben we op 1 januari gemaakt in het natuurgebied achter ons, Rya åsar. Daar hangen ijspegels van 3 a 4 meter lang.

Hej då!